Stoomsleepboot Helenaveen in de bocht bij de Protestantse kerk
Scheepswerf Geldersestraat
Turfschip bij de Witte Brug (Geldersestraat)
Turfschip vaart door de Witte Brug van de Gelderse straat (Draaibrug)
Aak aangemeerd voor de Witte brug
Pas gegraven wijk met turfbulten
Turf laden in het veld
Laden van de ijsselaak Maria met schipper Houtermans
Omstreeks 1940. Opa Houtermans kijkt toe terwijl het schip Maria (type ijsselaak) in Helenaveen wordt geladen met turf en turfstrooisel. Louis Houtermans sr. voer met zijn lading turf naar Son, waar de turf werd verkocht. Via een kleine advertentie in de krant werden mensen op de hoogte gesteld wanneer het schip in de Zwaaikom te Son lag.
Drijvende turfstrooiselfabriek
Zicht over de Fabriekswijk. Op de achtergrond de turfstrooiselfabriek (1915)
Turfschip in Helenavaart
Zeilschip net voorbij de bochten bij de Protestantse kerk (het vlotbruggetje wordt opengeduwd)
In de oorlog bij Koolweg 60, turf voor Vlisco
Turfschip aangelegd voor de smederij bij de turfstrooiselfabriek
Laden turfschip W. Schoenmakers Deurnes Kanaal
Een turfaak die tot in de zestiger jaren in de Helenavaart heeft gedreven
Volkruien van een schip
Turfstrooiselfabriek Gemeente Deurne
Turfstrooiselfabriek in Helenaveen
Op stoeken zetten van de turf om deze te laten drogen
Turf omzetten : het uitbreken van de in de slag staande turf.
Firma Minke, vervoer per smalspoor jaren zestig
Turfsteken Deurnese Peel 1961
Turfschip bij de Hoge Brug in het Deurnes Kanaal
Laden turfschip Deurnes kanaal
Reparatie turfaak scheepswerf Gemeente Deurne
De nog nieuwe Helenavaart in 1878 Op de achtergrond de tabaksschuren van de Geldersestraat
Station Helenaveen, aan het einde van de Helenavaart. Vanaf hier werd de turf per spoor vervoerd.
Halte Helenaveen was gelegen aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo, aan het uiteinde van de Helenavaart. Het stationsgebouw dateert van 1866. In 1902 wordt het hoofdgebouw gewijzigd. Aan de goederenbergplaats wordt een aanbouw gemaakt, waarin kolenbergplaats, lampisterie en retirade een onderdak krijgen. Het hoofdgebouw wordt gewijzigd en uitgebreid met een nieuwe chefswoning, terwijl de oude chefswoning wordt verbouwd tot dienstlokalen. Het station lag bij het latere Griendtsveen. De grond achter het complex van de Helenavaart tot aan de spoorlijn was en bleef eigendom van Maatschappij Helenaveen. Dit was het meest noordelijke deel van hun gebied. Na 1882 is "Halte Helenaveen" een van de drukste goederenstations van Nederland. In 1906 werkten er 11 spoorwegbeambten. In 1885 wordt Maatschappij Griendtsveen gesticht. Een tweede veenkolonie ontstaat in de Peel nabij het spoorwegstation: Griendtsveen. Het stationsgebouw is in de 2e Wereldoorlog vernietigd.
Vernieuwing van de sluis in het Afwateringskanaal (nu ook wel Neers kanaal genoemd) Dit kanaal is gegraven omdat het zure Peelwater al snel niet meer op de Noordervaart geloosd mocht worden. Het Neers kanaal werd gegraven tussen 1855 en 1861.
Zicht op de sluis van de andere kant. Let ook op de keten, die waarschijnlijk leken op de eerste keten die in Helenaveen gebruikt werden om de arbeiders in te huisvesten. Dankzij de sluizen en de overlaat was het kanaal bevaarbaar tot aan de Napoleonsweg.
Daar lag een kleine kade, om goederen gemakkelijk over te laden op karren Het ging veelal om turf en mest.
Personeel Turfstrooiselfabriek Fedor Wolff
Turfstrooiselfabriek Steegh & Esser, voorloper van het Gemeentelijk Veenbedrijf
Gemeentelijk Veenbedrijf
Machinist Frits Daniëls Gemeentelijk Veenbedrijf
Spoorwagon wordt uit de gemeentelijke turfstrooiselfabriek naar station Helenaveen getrokken
Gebroeders Minke 1972
Turfstrooiselfabriek Griendtsveen
Het beladen van een turfschip in de Peel
Peelwerkers trekken, even voordat ze na een lange dag zwoegen in de Peel huiswaarts gaan, een volle met turf geladen aak door het kanaal. Bovenop de turf liggen hun fietsen al klaar. Foto: Willem Wijnen
Pakken turfstrooisel laden bij de turfstrooiselfabriek
Turfstrooiselwinning in de Deurnese Peel, jaren zestig
Litho uitgegeven door de Mij. Helenaveen
Turfstrooiselfabriek Mij. Griendtsveen in Asten
Lossen met kruiwagens Gemeentelijk Veenbedrijf
ansicht “Deurne de Peel”
Deurnese Peel, Gemeentelijk Veenbedrijf
Maatschappij Griendtsveen. Op weg naar de turfstrooiselfabriek.
1930 Drijvende turfstrooisel fabriek in Asten (Coll. Chr. Warnar)
Turfstrooisel fabriek Asten (Coll. Chr. Warnar)